Contacto
93 467 32 44
info@ruthtravel.es

cronicas

guatemala el corazon del mundo maya

CRÓNICAS: GUATEMALA, EL CORAZÓN DEL MUNDO MAYA

Un país per recordar, un viatge per recomanar.

No fa gaires dies que he arribat de Guatemala. Ha estat un viatge magnífic. Guatemala no estava a la meva llista de països que volia visitar, però ha estat un encert viatjar a terres Guatemalenques.

Quan vaig arribar a Guatemala em va cridar l’atenció la llum i el color dels autobusos, i aquesta explosió de llum, i sobretot de color, el vaig anar descobrint al llarg de tot el viatge en els mercats i vestimenta. Un país de cultura Maya que ha sabut conservar les seves tradicions: “Qui respecta els seus ancestres, respecta la seva cultura”, i així ho he pogut constatar al llarg de tot el viatge.

Un país sotmès a les contrarietats de la natura i a règims polítics. Un país verd, amb gran diversitat d’arbres i flors. Un país envoltat de volcans que he pogut contemplar al llarg de tot el recorregut.

Admiro en els guatemalencs la seva estimació per la Mare Terra, el sol, la lluna, la pluja,… que afavoreix les seves collites de moresc, cafè, frijoles, cacau, pastanaga, pomes,… el mitjà de vida dels agricultors, la gran majoria de la població.

A Antigua el pare mercedari Fernando ens va rebre amb molta alegria i va explicar la situació del país, l’obra social que fan i alguns elements arquitectònics de l’església de la Mercè.  Va estar content amb la nostra visita. Vam comprovar l’estimació que té en aquelles terres. La “Hermandad de Jesús Nazareno i Virgen de los Dolores”, que tenen la seu en aquesta església, ens va ensenyar el tresor de “Jesús Nazareno”. També vam poder contemplar una meravellosa vista de la ciutat des del terrat de l’església. Tot un privilegi.

A Antigua vam poder  gaudir de la música i dansa tradicional guatemalenca en un dels dinars.

La pujada al volcà Pacaya va ser una mica dificultosa. Un petit grup de valents la van fer a peu. La resta a cavall. Vam tenir una bona vista dels volcans Agua, Fuego i Acatenango.

Hem anat al “mercado húmedo” (fruites i verdures) i d’artesania de Chichicastenango. Tot un espectacle. Hi va la gent de la rodalia a vendre els seus productes o a fer intercanvi. És un mercat molt concorregut que val la pena veure.

A San Antonio de Aguas Calientes vam visitar el taller artesanal de la Carolina. Una senyora coneguda fora del país pel seu interès en preservar les tradicions de la vestimenta dels diferents departaments. Tenia exposats “huipiles”, bruses molt diverses de color i dibuixos, de les diferents zones del país. Artesania pura.

Hem visitat importants llocs arqueològics : Iximche, Tikal i Quiriguà a Guatemala, I Copan a Hondures.

La passejada amb vaixell pel Llac Atitlan, envoltat per la verdor de les seves ribes i la majestuositat dels volcans, respirava pau i tranquil·litat, ben diferent al bullici dels mercats. Quina meravella!!!

Vam tenir la sort de presenciar un ritual maya a Iximche. El foc signe de purificació, i les ofrenes i els colors de les candeles totes tenien un significat al voltant del foc. Demanar un favor, solucionar un problema, que s’acompleixi un desig, demanar treball, salut …

Amb llanxa vam anar pel “Río Dulce”des del llac Izabal fins arribar a Livingston per treure el cap al Carib.  L’anada va anar molt bé, la tornada per recordar. El cel estava amenaçador i la pluja va fer acte de presència. De totes maneres no ens vam mullar, Uns plàstics ens van resguardar.

El recorregut per Santiago de Atitlan el vam fer en tuc tuc,  A tots ens va anar molt bé.  Aquí vam veure el “Maxinon” personatge venerat per alguns guatemalencs.

Els guies que ens han acompanyat al llarg del viatge l’Evelin els primers dies i el Fernando els darrers han sabut transmetre el valor cultural, l’espiritualitat dels guatemalencs i la riquesa humana del lloc. L’Evelin arqueòloga, amant de la biologia i devoradora de llibres ens ha transmès el seu gran bagatge cultural, tota una enciclopèdia. El Fernando, d’una manera més distesa, ha estat un bon comunicador, un guia excel·lent. Un bon record de tots dos.

No puc acabar sense agrair a Ruth Travel la bona organització del viatge. Enhorabona a la Mònica i al seu equip.  També agrair a l’Imma el treball de coordinació del dia a dia del viatge. Segur que ens veurem en una altra  ocasió. Així ho espero.

Ara em toca organitzar les fotografies que m’ajudaran a recordar el país, una pel·lícula viva dels dies que he passat a Guatemala  i, si no coneixeu Guatemala, us animo a anar-hi. No us defraudarà. Segur que us agradarà.